Beweging is de eerste taal van een kind en het is door middel van beweging dat het de wereld gaat verkennen en zijn/haar lichaam leert controleren. Erik Scherder, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit van Groningen, zegt: “Bewegen is niet alleen goed voor conditie, maar ook voor cognitie!”

Onderzoek heeft aangetoond dat leren makkelijker en plezieriger wordt wanneer  leerlingen niet stil zitten maar bewegen tijdens het leren.

Voordelen van fysiek bezig zijn:

  • Hogere concentratie
  • Meer zelfvertrouwen en motivatie
  • Meer inzet en betere leerprestatie
  • Vermindering van stress
  • Alle zintuigen worden geprikkeld

Daarnaast heeft Bewegend leren een positief effect op:

  • De leer-leefomgeving
  • weer lekker in je vel zitten
  • Conditie
  • Cognitieve vaardigheden
  • Stimuleren en versterken van de (neuro)motorische ontwikkeling

Workshop op school

Danny wiebelt ontzettend op zijn stoel, Pien blijft letters omdraaien, Job gaat altijd naar de w.c op het moment dat hij aan het werk moet, Luna hangt bijna met haar hoofd op tafel als ze aan het schrijven is. Hoe vaak je al niet hebt aangegeven dat ze rechtop moet gaan zitten. Je irriteertje aan die ogenschijnlijk inactieve houding. Het handschrift van Bente is onleesbaar. Seth slaat regels over en schuift de letters van woorden in elkaar. Thomas schreeuwt ” Ik kan dit niet” en gooit zijn boek op de grond als hij moet lezen.

Al deze kinderen hebben gemeen dat er waarschijnlijk nog bewegingspatronen actief zijn, die hun onbewust belemmeren in hun ontwikkeling. Zij WILLEN wel en doen ook kneiterhard hun best, maar het lukt gewoon niet. Het lijf is hier NOG de baas. Hoe het lijf de situatie oplost is alles, behalve prettig en kost het kind enorm veel energie.

Herken je deze leerlingen in je klas?

Dan zit je vast af en toe met de handen in het haar. Als school hebben jullie al vast verschillende gesprekken over deze kinderen gehad en van alles geprobeerd, maar het gewenste resultaat blijft uit. Even lijkt het te lukken, maar het lijkt niet te beklijven.

Dan hebben wij iets, wat heel waardevol is voor jou als leerkracht/onderbouw.

Namelijk een workshop “Bewegend leren in de onderbouw”

Op veel scholen worden de voordelen van bewegend leren steeds vaker  gezien en erkent, maar zit het hem vaak in organisatie,  tijd, materiaal, ruimte en uitvoering van de ideeën. Met de workshop Bewegend leren in de onderbouw willen wij jullie  graag op weg helpen en laten zien:

  • Wat de achtergronden zijn van bewegend leren
  • Wat het verschil is tussen bewegen voor het leren, om te leren en bij het leren
  • Dat Bewegend leren geen verzwaring hoeft te zijn in het overvolle werkschema van de leerkracht
  • Dat je Bewegend leren kan inzetten naast elke methode en kan aanpassen aan de leerdoelen van dat moment
  • Bewegend leren kan gewoon plaatsvinden in het klaslokaal, zonder altijd een speellokaal of schoolplein tot je beschikking te hebben
  • Dat bewegend leren meer is dan een rondje rennen op het plein

In deze workshop wordt het je duidelijk waarom de ontwikkeling vanaf de basis zo belangrijk is en ontdek je hoe je hier spelend en bewegend handen en voeten aan kunt geven zodat je er in je groep meteen mee aan de slag kunt. Deze workshop is geschikt voor iedereen die met jonge kinderen (4-8 jaar) werkt.

De workshops geven wij doorgaans op de dinsdag of vrijdag (de woensdagmiddag in overleg). Voor overige vragen, tarieven en mogelijkheden kunt u contact met ons opnemen. Terug

Dit is hoe leerkrachten de workshop hebben ervaren……….

Leerkracht groep 1/2, Willem Alexanderschool, Amstelveen

De training was erg leuk. Het heeft mij meer inzicht gegeven over het belang van bewegend leren. We hebben veel bruikbare tips gekregen om meteen toe te kunnen passen.

Leerkracht groep 1/2 Willem Alexanderschool, Amstelveen

De workshop was heel duidelijk en professioneel. een goede afwisseling tussen theorie en beweging tussendoor. Jullie vullen elkaar goed aan. Erg leuk om meer verdieping/inzicht te krijgen in bewegend leren.

Leerkracht groep 1/2 Willem Alexanderschool, Amstelveen

De workshop heeft een goede opbouw. Leuke afwisseling tussen theorie en praktijk. De spelletjes tussendoor zijn leuk. Ik vond het erg fijn dat jullie zoveel materialen hadden meegenomen. Dit werkt inspirerend. Wat ontzettend attent om iedereen een goodiebag te geven. De inhoud hiervan is leuk en heel erg inspirerend om te laten zien wat je er allemaal mee kan doen. Echt een hele professionele, doordachte workshop. Dank jullie wel!!

Leerkracht groep 3 Willem Alexanderschool, Amstelveen

De workshop was erg interessant. Ik heb veel nieuwe kennis en ideeën opgedaan. Ik vind het echt een verrijking voor elke onder-middenbouw leerkracht. Ik heb veel meer inzicht gekregen over wat de invloed van bewegend leren (of het gebrek hieraan) op de ontwikkeling van kinderen kan betekenen. De workshop werd op een fijn tempo gegeven. Erg leuk, leerzaam en veel praktische tips.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

De workshop heeft mij veel voorbeelden gegeven om in de praktijk te gebruiken. De workshop heeft mij meer inzicht gegeven in begripsvorming, taal en beweging. De workshop wordt prettig gegeven.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

Fijne en concrete voorbeelden. Vooral veel praktische mogelijkheden om in te zetten in de klas en hoe deze te combineren met de reguliere leerstof. De workshop wordt prettig en rustig gegeven. Fijn dat er ook tijd voor een gesprek is tussendoor.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

De workshop heeft aan mijn verwachtingen voldaan. Het heeft mij inzicht gegeven dat als de lichamelijke ontwikkeling niet voldoende ontwikkeld is, veel kennis weer naar buiten lekt. Dat geeft mij extra motivatie voor de kleuterleerkracht om daar aan te werken. Jiska en Cecilia geven lekker veel praktische tips. Ze hebben veel materiaal mee, geven veel voorbeelden. Het is heel motiverend.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

De workshop heeft mij meer verdieping en ideeén gegegevn voor spelactiviteiten. De workshop wordt rustig en schematisch gegeven. Ik vond het fijn dat er vragen aan ons werden gesteld en dat we tussendoor ook bewegingsspelletjes deden.

Leerkracht groep 1/2 Obs Juliana Stolberg, Castricum

Ik vond het een leuke en leerzame workshop. Ik heb meer ideeën gekregen, waar ik mee aan de slag kan in de klas.

Leerkracht groep 1/2 Obs Juliana Stolberg, Castricum

Ik vond het een inspirerende workshop. Er was een goede afwisseling tussen luisteren en doe activiteiten. Ik heb meer inzicht gekregen, waar op te letten bij kinderen die moeite heben met bepaalde opdrachten en wat dan te doen.

Leerkracht groep 1/2 , Obs Juliana Stolberg, Castricum

Waar de training mij vooral inzicht over heeft gegeven zijn de reflexen. Het belang hiervan en het gevolg als deze nog niet voldoende zijn geïntegreerd. Ook het feit dat je bewegend leren al heel simpel kan toepassen en waar je op moet letten, was een eye opener. Er was een goede afwisseling tussen luisteren en bewegen.

Leerkracht groep 1/2, Obs Juliana Stolberg, Castricum

Ik zou de workshop zeker aanbevelen. Ik heb inzicht gekregen, waardoor de “onrustige”, “beweeglijke”kinderen zo kunnen zijn. Jiska en Cecilia zijn gedreven, hebben veel materiaal meegenomen om te bekijken en uit te proberen. Dat we ook nog  materiaal meekregen is erg leuk. Het zelf ervaren en de doedingen stimuleren enorm.

Leerkracht groep 1/2, Obs Juliana Stolberg, Castricum

Ik heb meer informatie gekregen achter de “waarom”van bewegend leren. Er is veel kennis. Prachtig veel ideeën, mooie materialen, veel deskundigheid en erg leuk gegeven. Wel heb ik een tip: Iets minder vertellen en nog meer bewegen.