Danny wiebelt ontzettend op zijn stoel, Pien blijft letters omdraaien, Job gaat altijd naar de w.c op het moment dat hij aan het werk moet, Luna hangt bijna met haar hoofd op tafel als ze aan het schrijven is. Hoe vaak je al niet hebt aangegeven dat ze rechtop moet gaan zitten. Het handschrift van Bente is onleesbaar. Seth slaat regels over en is snel vermoeid als hij moet lezen. Thomas schreeuwt ” Ik kan dit niet” en gooit zijn boek op de grond.

Je bespreekt je leerlingen met de ib-er. Het is oktober en de herfstsignalering is net afgenomen. Een groot deel van je groep pakt het leesonderwijs goed op. Je bent tevreden.

Echter een paar leerlingen vallen op. Zij hebben meer moeite dan gemiddeld met het lezen en of schrijven.

Je merkt dat het gedrag van deze leerlingen verandert. De een trekt zich terug of toont vluchtgedrag en komt bijna niet tot werken en de ander wordt boos, klaagt veel over onverklaarbare buikpijn of heeft een zeer korte concentratie.

Je hebt ze al in je extra instructiegroepje geplaatst, maar dit laat nauwelijks vooruitgang zien.

 

Samen komen jullie tot het volgende plan van aanpak:

√  Extra instructie

√  Connect lezen letters

√  Gebruik van taal in blokjes voor visuele ondersteuning van het lezen

√  Speciale pengreepblokjes om een juiste pengreep te stimuleren

√  Voorbeeld schrijfletters op tafel plakken.

Zeer waardevolle stappen in de ondersteuning van je leerlingen, Maar lieve leerkracht DAT is niet genoeg.

Weet je waarom?

Dit zijn vooral (cognitieve) ondersteuningen op de signalen die je ziet.

Terwijl er iets anders speelt. Deze leerlingen zijn nog niet klaar voor het schoolse leren.

 

Weet je waarom?

 

Dit zijn vooral (cognitieve) ondersteuningen op de signalen die je ziet. Terwijl er iets anders speelt. Deze leerlingen zijn nog niet klaar voor het schoolse leren.

Het lijf en het brein zijn nog niet in balans.

√  Het aansturen/voelen van hun lijf is nog niet op orde. Dat is van invloed op het schrijven. Voor het schrijven moet je brein tenslotte je handen kunnen aansturen.

√  De oogmotoriek is nog onvoldoende ontwikkeld. Het kunnen volgen van letters, woorden en zinnen lukt dan niet goed en is bovendien heel vermoeiend.

√  Het evenwicht is niet leeftijdsadequaat, waardoor ze gaan wiebelen. De ogen moeten nu extra hard werken. Bovendien is een zwak evenwicht van invloed op het zelfvertrouwen

  De samenwerking tussen beide hersenhelften is nog niet optimaal. Dat betekent dat ze letters blijven spiegelen, de middellijn moeilijk kunnen kruisen en kan het zijn dat ze blijven spellen omdat het geheel niet wordt overzien.

 

En DAAR hebben we eerst wat te doen. Zeker in de onderbouw.

 

De workshop heeft aan mijn verwachting voldaan. Ik heb meer tips gekregen om bewegend leren in te zetten in de groep. De workshop wordt enthousiast gebracht.

Leerkracht

internbegeleider, Roelof Venema school, Amstelveen

 

Hoe?

 

Door in te zetten op beweging.

Om fijner en makkelijker te leren lezen is een goed evenwicht, lichaamsbesef en een goede samenwerking nodig tussen linker- en rechterhersenhelft. Daarnaast is het belangrijk dat de ogen soepel heen en weer kunnen bewegen over een bladzijde. Bewegen speelt hierbij een belangrijke rol.

En DAAR ligt de uitdaging!!

Want hoe ga je dat doen? Je hebt al zo een vol en druk schema. Komt dat er ook nog bij.

Wat als wij je vertellen dat bewegend leren gewoon plaats kan vinden in je klas, tijdens je lees, schrijf of rekenles. Je hoeft echt niet altijd allemaal ingewikkelde parcourtjes te maken.

 

Wij hebben voor jou een MEGA inspirerende en waardevolle workshop ontwikkeld.

 

De workshop is interessant, leerzaam en prettig omdat het direct te gebruiken is in de praktijk. Ik heb inzicht gekregen in de mogelijkheden die er zijn om bewegend leren eenvoudig in te zetten in de groep.

Leerkracht groep 1/2

Obs Letterland, Almere

Workshop Bewegend leren in de onderbouw

Wij vertellen je in deze workshop:

 

√  Wat de achtergronden zijn van bewegend leren

  Het verschil tussen bewegen voor het leren, om te leren en bij het leren

  Welke (motorische)voorwaarden belangrijk zijn VOORdat een kind toe is aan het schoolse leren zoals in groep 3 wordt verwacht.

√  Hoe je bewegend leren inzet om deze pijlers te versterken. Ook als de leerling al in groep 3 of 4 zit.

√  Wat voor soort bewegingsactiviteiten je kunt inzetten.

Zodat je weet hoe jij het brein en lijf van jouw leerlingen in balans kunt brengen, zodat zij fijner, makkelijker en met plezier blijven leren.

 

 

Dit is hoe leerkrachten de workshop hebben ervaren……….

Leerkracht groep 1/2, Willem Alexanderschool, Amstelveen

De training was erg leuk. Het heeft mij meer inzicht gegeven over het belang van bewegend leren. We hebben veel bruikbare tips gekregen om meteen toe te kunnen passen.

Leerkracht groep 1/2 Willem Alexanderschool, Amstelveen

De workshop was heel duidelijk en professioneel. een goede afwisseling tussen theorie en beweging tussendoor. Jullie vullen elkaar goed aan. Erg leuk om meer verdieping/inzicht te krijgen in bewegend leren.

Leerkracht groep 1/2 Willem Alexanderschool, Amstelveen

De workshop heeft een goede opbouw. Leuke afwisseling tussen theorie en praktijk. De spelletjes tussendoor zijn leuk. Ik vond het erg fijn dat jullie zoveel materialen hadden meegenomen. Dit werkt inspirerend. Wat ontzettend attent om iedereen een goodiebag te geven. De inhoud hiervan is leuk en heel erg inspirerend om te laten zien wat je er allemaal mee kan doen. Echt een hele professionele, doordachte workshop. Dank jullie wel!!

Leerkracht groep 3 Willem Alexanderschool, Amstelveen

De workshop was erg interessant. Ik heb veel nieuwe kennis en ideeën opgedaan. Ik vind het echt een verrijking voor elke onder-middenbouw leerkracht. Ik heb veel meer inzicht gekregen over wat de invloed van bewegend leren (of het gebrek hieraan) op de ontwikkeling van kinderen kan betekenen. De workshop werd op een fijn tempo gegeven. Erg leuk, leerzaam en veel praktische tips.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

De workshop heeft mij veel voorbeelden gegeven om in de praktijk te gebruiken. De workshop heeft mij meer inzicht gegeven in begripsvorming, taal en beweging. De workshop wordt prettig gegeven.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

Fijne en concrete voorbeelden. Vooral veel praktische mogelijkheden om in te zetten in de klas en hoe deze te combineren met de reguliere leerstof. De workshop wordt prettig en rustig gegeven. Fijn dat er ook tijd voor een gesprek is tussendoor.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

De workshop heeft aan mijn verwachtingen voldaan. Het heeft mij inzicht gegeven dat als de lichamelijke ontwikkeling niet voldoende ontwikkeld is, veel kennis weer naar buiten lekt. Dat geeft mij extra motivatie voor de kleuterleerkracht om daar aan te werken. Jiska en Cecilia geven lekker veel praktische tips. Ze hebben veel materiaal mee, geven veel voorbeelden. Het is heel motiverend.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

De workshop heeft mij meer verdieping en ideeén gegegevn voor spelactiviteiten. De workshop wordt rustig en schematisch gegeven. Ik vond het fijn dat er vragen aan ons werden gesteld en dat we tussendoor ook bewegingsspelletjes deden.

Leerkracht groep 1/2 Obs Juliana Stolberg, Castricum

Ik vond het een leuke en leerzame workshop. Ik heb meer ideeën gekregen, waar ik mee aan de slag kan in de klas.

Leerkracht groep 1/2 Obs Juliana Stolberg, Castricum

Ik vond het een inspirerende workshop. Er was een goede afwisseling tussen luisteren en doe activiteiten. Ik heb meer inzicht gekregen, waar op te letten bij kinderen die moeite heben met bepaalde opdrachten en wat dan te doen.

Leerkracht groep 1/2 , Obs Juliana Stolberg, Castricum

Waar de training mij vooral inzicht over heeft gegeven zijn de reflexen. Het belang hiervan en het gevolg als deze nog niet voldoende zijn geïntegreerd. Ook het feit dat je bewegend leren al heel simpel kan toepassen en waar je op moet letten, was een eye opener. Er was een goede afwisseling tussen luisteren en bewegen.

Leerkracht groep 1/2, Obs Juliana Stolberg, Castricum

Ik zou de workshop zeker aanbevelen. Ik heb inzicht gekregen, waardoor de “onrustige”, “beweeglijke”kinderen zo kunnen zijn. Jiska en Cecilia zijn gedreven, hebben veel materiaal meegenomen om te bekijken en uit te proberen. Dat we ook nog  materiaal meekregen is erg leuk. Het zelf ervaren en de doedingen stimuleren enorm.

Leerkracht groep 1/2, Obs Juliana Stolberg, Castricum

Ik heb meer informatie gekregen achter de “waarom”van bewegend leren. Er is veel kennis. Prachtig veel ideeën, mooie materialen, veel deskundigheid en erg leuk gegeven. Wel heb ik een tip: Iets minder vertellen en nog meer bewegen.

Leerkracht groep 4, Obs Letterland Almere

Ik heb meer tips gekregen over bewegend leren in de groep, spellen, materiaal en informatie over het doel van bewegend onderwijs. Er is een mooie afwissleing tussen theorie en praktijk.

Leerkracht groep 4 Obs Letterland, Almere

De workshop heeft volledig aan mijn verwachting voldaan. Het was erg leerzaam. Ik zou de workshop zeker aanbevelen aan andere professionals. Je komt tot veel inzichten hoe beweging in te zetten in je lessen. De workshop wordt duidelijk gegeven door Cecilia en Jiska.

Leerkracht groep 3, Obs Letterland, Almere

De workshop heeft mij verrast. Bij bewegend leren dacht ik erg aan buitenlessen. De workshop heeft mij inzicht gegevn over wat ik dagelijks kan inzetten, zonder veel voorbereiding of spullen. De workshop wordt vlot en duidelijk gegeven. Fijn ook dat er zoveel voorbeelden waren.

Leerkracht groep 1/2 Obs Letterland, Almere

De workshop heeft mij inzicht gegevn over het belang van het bewegen en op welke manieren dit in te zetten in je groep. De workshop wordt leuk en duidelijk gegeven.

Leerkracht groep 1/2 Obs Letterland, Almere

Ik wist van te voren niet zo goed wat ik mij bij de workshop moest voorstellen. De workshop heeft mij doen laten inzien dat je met kinderen soms behoorlijk ver terug moet grijpen, wanneer er problemen zijn in de motoriek. De workshop wordt boeiend gegeven en er is veel materiaal beschikbaar.

Leerkracht groep 1/2 Obs Letterland, Almere

De workshop heeft mij veel inspiratie gegeven. Ik heb veel handvatten gekregen om bewegend leren in te zetten. Er zijn veel materialen en een goede balans tussen theorie en praktijk.

Leerkracht groep 1/2 De Horizon, Amstelveen

Tijdens de workshop heb ik nieuwe dingen gehoord en ook oude kennis opgehaald. Ik heb leuke ideeën opgedaan. Er is veel afwisseling tijdens de workshop.

Leerkracht groep 1/2 De Horizon, Amstelveen

Ik heb meer beweegideeën gekregen. De workshop wordt goed gegeven. Er is veel afwisseling. Het tussendoor bewegn is fijn. Zo blijf je erbij.

Leerkracht groep 4 De Horizon, Amstelveen

De workshop is praktisch en je kunt er gelijk mee aan de slag. De workshop heeft mij inzicht gegeven in een stukje theorie. Niet alleen het leren, maar ook het bewegen zelf oefenen. Er is een goede afwissleing en fijn dat er tijd is voor het stellen van vragen.

Leerkracht groep 3 De Horizon, Amstelveen

De workshop heeft aan mijn verwachting voldaan. Veel ideeën en duidelijke theorie. Nuttige informatie. De workshop wordt goed en duidelijk gegeven. Een duidelijke workshop waarin veel eigen ervaring wordt benoemd.

Leerkracht groep 1/2 De Horizon, Amstelveen

Tijdens de workshop is er een goede combinatie tussen theorie en activiteiten. Er worden praktische, meteen toepasbare tips gegeven. Ik heb meer inzicht gekregen in de ontwikkeling van het jonge kind en dat bewegend leren toe te passen is, zonder heel heel veel voor te bereiden. De workshop wordt leuk, interactief en afwisselend gegeven. Het was een fijne workshop.

Ook enthousiast geworden als onderbouw team?

Neem dan contact met ons op.

De workshop geven wij doorgaans op de dinsdag of vrijdag (de woensdag- en donderdagmiddag in overleg). Voor overige vragen, tarieven en mogelijkheden kunt u contact met ons opnemen. Terug