Danny wiebelt ontzettend op zijn stoel, Pien blijft letters omdraaien, Job gaat altijd naar de w.c op het moment dat hij aan het werk moet, Luna hangt bijna met haar hoofd op tafel als ze aan het schrijven is. Hoe vaak je al niet hebt aangegeven dat ze rechtop moet gaan zitten. Het handschrift van Bente is onleesbaar. Seth slaat regels over en is snel vermoeid als hij moet lezen. Thomas schreeuwt ” Ik kan dit niet” en gooit zijn boek op de grond.

Je bespreekt je leerlingen met de ib-er. Het is oktober en de herfstsignalering is net afgenomen. Een groot deel van je groep pakt het leesonderwijs goed op. Je bent tevreden.

Echter een paar leerlingen vallen op. Zij hebben meer moeite dan gemiddeld met het lezen en of schrijven.

Je merkt dat het gedrag van deze leerlingen verandert. De een trekt zich terug of toont vluchtgedrag en komt bijna niet tot werken en de ander wordt boos, klaagt veel over onverklaarbare buikpijn of heeft een zeer korte concentratie.

Je hebt ze al in je extra instructiegroepje geplaatst, maar dit laat nauwelijks vooruitgang zien.

Samen komen julliet tot het volgende plan van aanpak:

  • Extra instructies
  • Connect lezen letters
  • Gebruik van taal in blokjes voor visuele ondersteuning van het lezen
  • Speciale pengreepblokjes om een juiste pengreep te stimuleren
  • Voorbeeld schrijfletters op tafel plakken.

Zeer waardevolle stappen in de ondersteuning van je leerlingen, Maar lieve leerkracht DAT is niet genoeg.

Dit zijn vooral (cognitieve) ondersteuningen op de signalen die je ziet. Terwijl er iets anders speelt. Deze leerlingen zijn nog niet klaar voor het schoolse leren.

Het lijf en het brein zijn nog niet in balans.

√  Het aansturen/voelen van hun lijf is nog niet op orde. Dat is van invloed op het schrijven. Voor het schrijven moet je brein tenslotte je handen kunnen aansturen.

√  De oogmotoriek is nog onvoldoende ontwikkeld. Het kunnen volgen van letters, woorden en zinnen lukt dan niet goed en is bovendien heel vermoeiend.

√  Het evenwicht is niet leeftijdsadequaat, waardoor ze gaan wiebelen. De ogen moeten nu extra hard werken. Bovendien is een zwak evenwicht van invloed op het zelfvertrouwen

  De samenwerking tussen beide hersenhelften is nog niet optimaal. Dat betekent dat ze letters blijven spiegelen, de middellijn moeilijk kunnen kruisen en kan het zijn dat ze blijven spellen omdat het geheel niet wordt overzien.

En DAAR hebben we eerst wat te doen. Zeker in de onderbouw.

De workshop heeft aan mijn verwachting voldaan. Ik heb meer tips gekregen om bewegend leren in te zetten in de groep. De workshop wordt enthousiast gebracht.

internbegeleider, Roelof Venema school, Amstelveen

De workshop is interessant, leerzaam en prettig omdat het direct te gebruiken is in de praktijk. Ik heb inzicht gekregen in de mogelijkheden die er zijn om bewegend leren eenvoudig in te zetten in de groep.

Leerkracht groep 1/2 Obs Letterland, Almere

Hoe?

Door in te zetten op beweging.

Om fijner en makkelijker te leren lezen is een goed evenwicht, lichaamsbesef en een goede samenwerking nodig tussen linker- en rechterhersenhelft. Daarnaast is het belangrijk dat de ogen soepel heen en weer kunnen bewegen over een bladzijde. Bewegen speelt hierbij een belangrijke rol.

En DAAR ligt de uitdaging!!

Want hoe ga je dat doen? Je hebt al zo een vol en druk schema. Komt dat er ook nog bij.

Wat als wij je vertellen dat bewegend leren gewoon plaats kan vinden in je klas, tijdens je lees, schrijf of rekenles. Je hoeft echt niet altijd allemaal ingewikkelde parcourtjes te maken.

Wij hebben voor jou een MEGA inspirerende en waardevolle workshop ontwikkeld.

Wij vertellen je in deze workshop:

√ Wat de achtergronden zijn van bewegend leren

√ Het verschil tussen bewegen voor het leren, om te leren en bij het leren

√ Welke (motorische)voorwaarden belangrijk zijn VOORdat een kind toe is aan het schoolse leren zoals in groep 3 wordt verwacht.

√ Hoe je bewegend leren inzet om deze pijlers te versterken. Ook als de leerling al in groep 3 of 4 zit.

√ Wat voor soort bewegingsactiviteiten je kunt inzetten.

Zodat je weet hoe jij het brein en lijf van jouw leerlingen in balans kunt brengen, zodat zij fijner, makkelijker en met plezier blijven leren.

In beweging4kids. Dit levert het jullie op

  Je kind leert te vertrouwen op zijn/haar lichaam en daarmee te vertrouwen op zichzelf

  Je kind zit weer lekker in zijn/haar vel omdat hij/zij geleerd heeft hoe het zich kan ontspannen.

  Je kind weet en voelt dat hij goed genoeg is

  Door het bewegen worden blokkades in het lichaam opgeheven. er komt weer ruimte voor ontspanning en groei

√  Doordat jouw kind zich beter kan ontspannen zal hij/zij minder stress ervaren en zo open staan voor leren.

√  Door het aanbieden van specifieke motorische activiteiten worden de juiste verbindingen gemaakt in de hersengebieden die nodig zijn voor het lezen, schrijven en spellen.

Dit is hoe leerkrachten de workshop hebben ervaren……….

De workshop was heel duidelijk en professioneel. een goede afwisseling tussen theorie en beweging tussendoor. Jullie vullen elkaar goed aan. Erg leuk om meer verdieping/inzicht te krijgen in bewegend leren.

internbegeleider, Roelof Venema school, Amstelveen

De workshop heeft een goede opbouw. Leuke afwisseling tussen theorie en praktijk. De spelletjes tussendoor zijn leuk. Ik vond het erg fijn dat jullie zoveel materialen hadden meegenomen. Dit werkt inspirerend. Wat ontzettend attent om iedereen een goodiebag te geven. De inhoud hiervan is leuk en heel erg inspirerend om te laten zien wat je er allemaal mee kan doen. Echt een hele professionele, doordachte workshop. Dank jullie wel!!

Leerkracht groep 1/2 Willem Alexanderschool, Amstelveen

De workshop heeft aan mijn verwachtingen voldaan. Het heeft mij inzicht gegeven dat als de lichamelijke ontwikkeling niet voldoende ontwikkeld is, veel kennis weer naar buiten lekt. Dat geeft mij extra motivatie voor de kleuterleerkracht om daar aan te werken. Jiska en Cecilia geven lekker veel praktische tips. Ze hebben veel materiaal mee, geven veel voorbeelden. Het is heel motiverend.

Leerkracht groep 1/2 Peetersschool, Amsterdam

Meedoen aan de workshop Bewegend leren in de onderbouw kan op twee manieren.

Je komt als individuele professional naar de workshop

Een vraag? Stuur ons een berichtje

15 + 7 =

Voor wie is de workshop Bewegend leren in de onderbouw?

De workshop is geschikt voor leerkrachten in de onderbouw, Intern Begeleiders, pedagogische medewerkers van de Na schoolse opvang (BSO), onderwijsassistenten. Eigenlijk voor iedereen die het werken met jonge kinderen een warm hart toe draagt en meer gerichte bewegingsactiviteiten wilt toepassen binnen zijn les, school, praktijk of BSO.

Hoe weet ik zeker dat de workshop mij iets oplevert?

Wanneer jij staat te springen om praktische, super krachtige en effectieve oefeningen te ontvangen van twee ervaren leerkrachten, die super goed zijn opgeleid in het toepassen van bewegend leren en begrijpen hoe druk je het als leerkracht hebt en weten dat jouw tijd heel kostbaar is.

Wanneer jij kennis wilt over een goede motorische ontwikkeling VOOR het schoolse leren

Wanneer jij weet dat bewegen belangrijk is, maar het lastig vindt om wat je ziet te koppelen aan een beweging, dan is dit echt iets voor jou.

Je ontvangt tijdens onze workshop heel veel kennis over de belangrijkste ontwikkelingsfases voor het leren, ter inspiratie oefeningen gekoppeld aan een leeractiviteit, delen wij heel veel materiaal en boekentips met jou, inspireren wij jou over hoe je dit in je klas kunt organiseren en hoe dit doorgetrokken kan worden naar de groepen 3 en 4. Theorie en praktijk worden door middel van een beweegcircuit aan elkaar gekoppeld.

Wanneer en waar wordt de workshop Bewegend leren in de onderbouw gegeven?

De workshop bewegend leren in de onderbouw kan je volgen op de volgende data :

Zaterdag 7 oktober 2023 van 10.00-12.30

Zaterdag 18 november 2023 van 10.00-12.30

Donderdag 1 februari van 13.30-16.00

Vrijdag 15 maart 2024 van 10.00-12.30

 

En zal plaats vinden op de Zwavelgeelstraat 29 in Almere Buiten.

 

Kom je met de auto:

Het adres:

Zwavelgeelstraat 29

1339 HL Almere Buiten

Je kunt vrij parkeren in de straat.

 

Kom je met de trein, dan stopt de trein op station Almere Buiten.

Vanaf het station pak je bus M7 naar Almere Regenboogbuurt-Zuid. Vanaf het station zijn dat 2 haltes met de bus.

Optie 2: De trein stopt op Almere station Oostvaarders. Vanaf het station pak je bus M7 naar Almere centrum. Bij de derde halte stap je uit bij de halte Regenboogbuurt-Zuid.

 

Vanaf de halte is het 1 minuut lopen naar Zwavelgeelstraat nr. 29.

Is de lunch inbegrepen?

Nee. De workshop vindt plaats van 10.00-12.30

Is er een maximum aan het aantal deelnemers?

Ja! Er kunnen maximaal 6 personen deelnemen aan de workshop bewegend leren in de onderbouw. Zo is er voldoende aandacht en tijd voor al jullie vragen. Bij het aantal van 4 aanmeldingen gaat de workshop door.

Hoe lang duurt de workshop?

De workshop duurt 2,5 uur en laat je kennismaken met alle belangrijke ontwikkelingsfases. In vogelvlucht nemen we je mee in de kleuterperiode en de periode van groep 3 en 4.  Je krijgt hier inspiratie over hoe je bepaalde ontwikkelingsfases kunt integreren in je lesdoelen m.b.t spelling, lezen of rekenen.

Wat kost de workshop Bewegend leren in de onderbouw?

De investering voor de workshop is €149,- p.p. Omdat wij allebei op dit moment nog een KOR regeling (kleine ondernemingsregeling) hebben rekenen we voor de workshop nog geen BTW. In de toekomst zal dat mogelijk veranderen.

Is het voor jou nog niet duidelijk wat de workshop bewegend leren in de onderbouw jouw oplevert?Dan zijn er wellicht nog dingen niet duidelijk of staat jouw vraag er niet tussen. Dat kan! Geen probleem. Stuur jouw vraag via bovenstaande formulier naar ons.

TIP: informeer bij je school naar het scholingsgeld.