Vandaag is het woensdag en staat er een visuele training en Jamara rekenen op het programma. Ik merk dat velen bij visuele training hun wenkbrauw liften. Want wat is dat eigenlijk….. een visuele training?

Het woord doet vermoeden dat het gaat om training van de ogen. Visueel is toch “zien” en “zien” doe je met je ogen…….Toch?

Niets is minder waar. Onze ogen zijn de antennes en het beeld ZIEN we met de hersenen. Slechts 1% van ons netvlies kan 100% scherp zien. Zijn hier problemen mee, dan kan een opticien uitkomst bieden. De overige 99% van het netvlies wordt gebruikt voor het ruimtelijk zien. Bij de visuele training gaat het dan ook om het RUIMTELIJK ZIEN

Het Ruimtelijk zien moet ons veiligheid geven;

  • Lichaamsbesef ”Waar ben ik” en “wie ben ik”
  • Lokalisatie: “Waar wil ik heen”
  • Identificatie: “Wat is het”
  • Denk ontwikkeling: “Hoe heet het”

 

Tijdens een visuele training wordt gewerkt aan dit hele plaatje. Als 1 van de 4 ontbreekt wordt de wereld (de ruimte ) om je heen niet goed waargenomen.  Het ruimtelijk zien maakt namelijk dat we:

 

  • Afstanden kunnen inschatten,
  • Vormen zien,
  • Richting kunnen onderscheiden,
  • Begrip hebben van hoeveelheden, oppervlakten, inhoud en volgordes,
  • De relatie van tijd-ruimte en de figuurachtergrondrelatie.
  • Plannen kunnen maken en uitvoeren.

 

Ook het schrijven van woorden en het doen van rekenkundige bewerkingen berusten op het ruimtelijk bewustzijn.  Kinderen onderzoeken en kijken dichtbij. Daarna komt het vele lees- en schrijfwerk. Het goed leren opnemen van deze beelden in de hersenen, het goed opslaan in het geheugen en het leren gebruiken van de voorstelling om de beelden en ervaringen te kunnen herinneren en toe te passen, zijn zeker net zo belangrijk als 100% scherp kunnen zien.

 

De visuele training van vandaag bestond dan ook uit een oefening mbt:

  • Het lichaamsschema; het kunnen voorstellen van een lichaamshouding en dit in een vloeiende beweging kunnen toepassen,

 

  • Afwisselend dichtbij, naar ver kunnen kijken en de focus kunnen houden. Dit heb je namelijk nodig op school om afwisselend van het bord en naar je schrift te kunnen kijken. Het is natuurlijk heel vervelend als deze wisseling je te veel tijd kost. Lukt dit je niet dan is iets overschrijven van het bord knap lastig.

 

  • Het voorstellingsvermogen. Hoe zien bv de letters eruit, hoe heten deze ook alweer en op welke plek in het woord staan ze.

 

  • Geheugen, zwaartekracht, tweezijdigheid en lichaamsschema op de trampoline

 

Een visuele training duurt over het algemeen 10-20 sessies. Het fijne van de visuele training is dat het goed te combineren valt met bv leerondersteuning. In dit geval Jamara rekenen. Bij Jamara rekenen moet je ook werken mbv je voorstellingsvermogen, richting en gevoel.

Ik ben blij dat ik met deze methodes kan helpen om weer beweging te krijgen in het leerproces.
Ik hoop dat dit stukje een beetje duidelijkheid heeft gebracht in wat een visuele training nu eigenlijk is en waarom dit belangrijk is voor het leerproces.

Wil je meer weten over onze manier van werken? Neem dan contact met ons op. Dit kan via het contactformulier op onze website of via de mail en/of telefoon.