Ben jij ook zo dol op Sushi? Hoe eet jij dat? Met stokjes of gewoon met bestek? Als jij het met stokjes eet dan ben ik heel benieuwd of jij jezelf herkent in onderstaand verhaal.

“Een mes en vork? Nee mevrouw hier eet u Sushi met twee stokjes!”. Onverbiddelijk is de gastvrouw van het Chinees-Japanse restaurant.

Ik weet wat er nu komt. Gehannes met stokjes en Sushi die, voordat het mijn mond heeft bereikt, weer in stukjes op mijn bord neerploft. “Maar….” probeer ik “ik kan echt niet met stokjes eten”. demonstratief pak ik de stokjes en probeer ze heen en weer te bewegen. Ik merk dat mijn mond mee beweegt en mijn niet-voorkeurshand vrolijk meedoet. Ik doe echt mijn best maar redelijk gefrustreerd leg ik de stokjes weer naast mijn bord neer.

“Daar hebben wij wel wat voor hoor” zegt de gastvrouw vriendelijk “kijkt u eens” en ze legt nieuwe stokjes naast mijn bord met elastiek en een stukje papier er tussen. Kinderstokjes!!!!En inderdaad voor mij zijn deze stokjes voor nu een uitkomst.

Ervaring
Wat een ervaring! Bedacht ik mij, want de problemen waar ik nu tegen aanloop, ervaren kinderen met schrijfproblemen ook. De handelingen die nodig zijn om met stokjes te kunnen eten zijn ook handelingen die nodig zijn voor het schrijven.

Hoe kan dat dan? Ik kan toch wel schrijven en redelijk snel ook……..maar toegegeven ik schrijf wel slordig en ik kan soms mijn eigen aantekeningen niet terug lezen. Dat is best lastig!
Wil ik netjes schrijven, dan kost mij dat echt veel tijd.

Schrijfproblemen
De meest voorkomende schrijfproblemen bij kinderen (en ook volwassenen) zijn:
• verkeerde pengreep,
• gespannen en krampachtige schrijfhouding,
• onregelmatige lettergrootte,
• heel traag schrijven,
• concentratieproblemen.
Welzijn
Mijn plezier in het eten van Sushi daalde behoorlijk bij de aanblik van de stokjes en de wetenschap dat ik geen mes en vork kreeg. Ik voelde mij onzeker worden….waarom kan ik niet met stokjes eten?

Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat schrijfproblemen invloed kunnen hebben op je welzijn. Het zorgt voor onzekerheid, demotivatie en het verlies van plezier in schrijven en verlies in denktijd voor spelling. Faalangst ligt op de loer.

Schrijfproblemen kunnen dus heel goed aan de basis liggen van andere problemen, die op den duur negatieve gevolgen hebben voor de verdere ontwikkeling van het kind zoals bv; pijn
in de handen, het niet kunnen volgen van het opschrijven van de lesstof met als gevolg dat je niet alle informatie hebt, onleesbaar handschrift waardoor je zelf niet meer terug kunt lezen wat je hebt opgeschreven.

Schrijven…..een complex gebeuren
Schrijven is neurologisch gezien een complex gebeuren. Om heel nauwkeurig met de voorkeurshand te kunnen werken moet die hand leren steunen op tafel. Soms zie je kinderen schrijven, terwijl hun hand dan in de lucht zweeft en geen steun zoekt op tafel. Deze steun is juist belangrijk want zo zorg je ervoor dat fijnere bewegingen met de fijne vingerspieren uitgevoerd kan worden en de g
rote spieren (van boven arm, schouder en romp) niet mee gaan doen.

Veel kinderen met fijn motorische tekorten nemen geen steun in de voorkeurshand en daarmee remmen zij dus de fijne bewegingsmogelijkheden. En inderdaad als ik naar mijn pogingen kijk om te eten met stokjes zweeft mijn hand en arm in de lucht. Ik zoek geen steun op tafel.

Beweging
Motorisch zijn er bij het schrijven heel wat kleine bewegingen betrokken( Peerlings, Wendy; 2011):

  • De grote progressiebeweging is een ruitenwisserbeweging. Dit is een verplaatsing van de onderarm over het blad heen door rotatie vanuit de schouder.
  • De kleine progressie beweging gaat vanuit de pols.
  • De inscriptiebeweging wordt gestuurd vanuit de duim en de wijsvinger, die samen buigen en strekken om de pen te sturen. De beweging zorgt voor de op- en neergaande bewegingen in de letters.
  • De schuifbeweging van de onderarm over de tafel.
    Kijk ik naar bovenstaande bewegingen dan lijkt bij mij de inscriptiebeweging niet goed te gaan. Het buigen van mijn vingers gaat samen met bij bewegingen van mond en andere hand. Dat deze beweging niet goed gaat lijkt dan weer te komen doordat de grijpreflex niet goed is geïntegreerd.
Met tong uit de mond schrijven
Dat mijn mond beweegt komt doordat deze is verbonden met mijn handen. Dit zie je heel goed bij baby’s. Wanneer zij gaan drinken grijpen zij je vingers vast. De handen worden geactiveerd door de zuigende beweging van hun mond.

Deze samenhang is ook waar te nemen als een kind leert schrijven. Zolang de grijpreflex nog niet is geïntegreerd en schrijven moeilijk is, zal het kind zijn lippen likken of andere trekkende bewegingen met de mond.

Fijnmotorische oefeningen zijn van groot belang
Schrijven is dus best nog wel een ingewikkeld proces. Want naast de motorische bewegingen spelen ook vorm en ruimte mee. Vaak moeten kinderen al leren schrijven terwijl zij er motorisch en neurologisch nog niet aan toe zijn. Fijn motorische oefeningen zijn dan ook ontzettend belangrijk ter bevordering van de fijne motoriek en het leren schrijven
Een kind kan zonder motoriek, met als belangrijkste schoolse variant het schrijven, niet laten zien wat het weet (Peerlings, Wendy;2011)

Sinds kort mogen wij onszelf schrijfmotorische therapie coach noemen. Dit houdt in dat wij kinderen met schrijfproblemen kunnen helpen. Wij onderzoeken beweging, vorm en ruimtegebruik bij het schrijven en gaan aan de slag met het gebied waar het probleem zich manifisteert. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.

Hartelijke groet

Jiska