Ben jij ook zo dol op Sushi? Hoe eet jij dat? Met stokjes of gewoon met bestek? Als jij het met stokjes eet dan ben ik heel benieuwd of jij net als ik in gevecht bent met de stokjes.

“Een mes en vork? Nee mevrouw hier eet u Sushi met twee stokjes!”. Onverbiddelijk is de gastvrouw van het Chinees-Japanse restaurant.

Ik weet wat er nu komt. Gehannes met stokjes en Sushi die, voordat het mijn mond heeft bereikt, weer in stukjes op mijn bord neerploft. “Maar….” probeer ik  “ik kan echt niet met stokjes eten”. Demonstratief pak ik de stokjes en probeer ze heen en weer te bewegen. Ik merk dat mijn mond mee beweegt en mijn niet-voorkeurshand vrolijk meedoet. Ik doe echt mijn best maar redelijk gefrustreerd leg ik de stokjes weer naast mijn bord neer.

“Daar hebben wij wel wat voor hoor” zegt de gastvrouw vriendelijk “kijkt u eens” en ze legt nieuwe stokjes naast mijn bord met elastiek en een stukje papier er tussen. Kinderstokjes!!!! En inderdaad voor mij zijn deze stokjes voor nu een uitkomst.

Ervaring

Wat een ervaring! Bedacht ik mij, want de problemen waar ik nu tegen aanloop, ervaren kinderen met schrijfproblemen ook. De handelingen die nodig zijn om met stokjes te kunnen eten zijn ook handelingen die nodig zijn voor het schrijven.

Hoe kan dat dan? Ik kan toch wel schrijven en redelijk snel ook……..maar toegegeven ik schrijf wel slordig en ik kan soms mijn eigen aantekeningen niet terug lezen. Dat is best lastig! Wil ik netjes schrijven, dan kost mij dat echt veel tijd.

Welzijn

Mijn plezier in het eten van Sushi daalde behoorlijk bij de aanblik van de stokjes en de wetenschap dat ik geen mes en vork kreeg. Ik voelde mij onzeker worden….waarom kan ik niet met stokjes eten?

Wauw……het bruggetje naar schrijfproblemen was snel gemaakt. Ook schrijfproblemen zijn van invloed op je welzijn. Het zorgt voor onzekerheid, demotivatie en het verlies van plezier in schrijven en verlies in denktijd voor spelling. Faalangst ligt op de loer.

Schrijfproblemen kunnen dus heel goed aan de basis liggen van andere problemen, die op den duur negatieve gevolgen hebben voor de verdere ontwikkeling van je kind zoals bv; pijn in de handen, het niet kunnen volgen van het opschrijven van de lesstof met als gevolg dat je niet alle informatie hebt, onleesbaar handschrift waardoor je zelf niet meer terug kunt lezen wat je hebt opgeschreven en het kan van invloed zijn op het leren lezen.

Met tong uit de mond schrijven

Je ziet ze wel eens….kinderen die met de mond uit de tong schrijven. Dat de mond meedoet komt doordat deze is verbonden met de handen. Dit zie je heel goed bij baby’s. Wanneer zij gaan drinken grijpen zij je vingers vast. De handen worden geactiveerd door de zuigende beweging van hun mond.

Deze samenhang is ook waar te nemen als een kind leert schrijven. Zolang de grijpreflex nog niet is geïntegreerd en schrijven moeilijk is, zal het kind zijn lippen likken of andere trekkende bewegingen maken met de mond.

Echter het meebewegen van de mond tijdens het schrijven kan ook komen door een zwakke samenwerking van de ogen. De ogen worden dan aangestuurd door de kaken. Hier schreef ik al eerder een blog over.

Schrijven en lezen

Leren schrijven vraagt een goede samenwerking van de linker- en de rechterhersenhelft en een goede fijne motoriek. Het is neurologisch gezien een complex gebeuren.

Vaak wordt gezien dat kinderen met leesproblemen ook moeite met schrijven hebben. Dat komt omdat voor beide een beroep wordt gedaan op de samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft.

Goed kunnen voelen met de vingers en handen is nodig om duidelijk te leren schrijven. Het helpt o.a bij het goed kunnen zien van verschillen ( wat weer belangrijk is voor het kunnen onderscheiden van de verschillende letters), het lichaamsbesef, leren en de sociaal-emotionele vaardigheden.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het leren schrijven van een letter, het leren herkennen van die letter verbetert. Dat is weer goed voor het lezen. Om goed en ontspannen te leren schrijven helpt een goede fijne motoriek.

Is de fijne motoriek nog onvoldoende ontwikkeld dan kan dat problemen opleveren bij het ontwikkelen van een goede pengreep. Je kind zal sneller vermoeid raken bij het schrijven van lange stukken, het tempo is vaak laag en kan kramp in de vingers ontstaan.

Fijnmotorische oefeningen zijn van groot belang

Schrijven is best nog wel een ingewikkeld proces. Want naast de motorische bewegingen spelen ook vorm en ruimte mee. Vaak moeten kinderen al leren schrijven terwijl zij er motorisch en neurologisch nog niet aan toe zijn. Fijn motorische oefeningen zijn dan ook ontzettend belangrijk ter bevordering van de fijne motoriek en het leren schrijven

Tips

  • Letters kleien
  • Laat je kind de “was” ophangen met wasknijpers of laat je kind wasknijpers op een stuk karton plaatsen
  • Tollen
  • Speel het spel ring ‘l ding
  • Elastiek om de vijf vingers van je kind plaatsen en je kind de vingers laten spreiden en ontspannen. Herhaal dit ook aan de andere hand
  • Scheuren, propjes maken en propjes wegschieten
  • Rietjes stuk knippen
  • Lekker spelen met lego of k’nex
  • Laten spelen met scheerschuim

Maak je je zorgen om de leesontwikkeling van je kind en merk je dat je kind moeite heeft met schrijven? Vind je het fijn als één van ons met je meedenkt? Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek is gratis en geheel vrijblijvend. Kan telefonisch of in de praktijk.