Je kent dat vast wel…. je moet nog even snel boodschappen doen en vliegt naar de winkel. In alle haast vergeet je een lijstje te maken. Weer thuis gekomen kom je erachter dat je toch niet alles hebt gehaald. Oeps het is je niet gelukt om alles te onthouden.

Het geheugen

Om te kunnen leren hebben we dat geheugen nodig. Informatie komt binnen via de zintuigen, het geheugen ordent deze informatie, slaat het op en kan het op een later tijdstip weer oproepen.

In het zintuigelijk geheugen wordt de informatie kort bewaard:

• Visueel; Wat je ziet
• Auditief: Wat je hoort
• motorisch: Wat je doet
• Tactiel: Wat je voelt
• Smaak: Wat je proeft
• Reuk: wat je ruikt

De opgenomen informatie wordt direct doorgestuurd naar het kortetermijngeheugen, waar de capaciteit veel minder is dan het zintuigelijk- en langetermijngeheugen. Hier kun je maar 7 dingen tegelijk onthouden gedurende 20 seconden.

Wanneer de informatie in het kortetermijngeheugen niet alleen wordt vastgehouden, maar ook wordt bewerkt, spreekt men van het werkgeheugen. Hier wordt de informatie bewerkt voor opslag in het langetermijn geheugen, maar wordt informatie ook teruggeplaatst uit het langetermijngeheugen om te gebruiken bij b.v het herkennen van woorden. Het werkgeheugen wordt vooral gebruikt bij actieve denkprocessen.

De rol van het werkgeheugen op het leesproces

Het auditief werkgeheugen helpt je kind om te onthouden hoe de letters en woorden klinken en om de klanken aan de letters te koppelen. Het visueel werkgeheugen helpt je kind om te onthouden hoe een woord dat hij gelezen heeft eruit ziet.

Wanneer het werkgeheugen goed functioneert dan lukt het je kind om te onthouden, hoe de woorden die hij gezien heeft klinken. Dit helpt hem bij het vloeiender lezen van een tekst.

Is het werkgeheugen zwak, dan zal het leesproces minder soepel verlopen. een zwak werkgeheugen is niet gebonden aan een laag IQ. Ook kinderen met een hoge intelligentie kunnen een zwak werkgeheugen hebben.

Een zwak werkgeheugen zorgt ervoor dat het verwerken naar en weer terughalen van informatie uit het langetermijngeheugen niet zo makkelijk gaat.

Hoe kan je je kind helpen bij het stimuleren van het geheugen?

Om het geheugen van je kind te stimuleren, zodat het informatie uit het langetermijngeheugen makkelijker kan oproepen,  zijn er een aantal manieren die kunnen helpen;

  • Door 200x te herhalen komt het geleerde in het langetermijngeheugen. Herhaal ook hardop. Zo gebruik je de visuele en auditieve ingang.

 

  • Bewegen. Met lichaamsbeweging werk je ook aan je geheugen. Beweging zorgt voor een betere doorbloeding van het brein.

 

  • Clusteren. Snel dingen onthouden doe je met het kortetermijngeheugen. Het kortetermijngeheugen kan maar 7 dingen tegelijk onthouden. Dat is niet zo handig als je bv een telefoonnummer moet onthouden met 10 cijfers. Door te clusteren kan dat wel. Je zet de cijfers van het telefoonnummer in groepjes bv: 5782745834 wordt 578 274 58 34. Inplaats van 10 cijfers onthoud je nu 4 getallen.

 

  • Associëren: Maak lesstof bijzonder;Hier maak je het brein wakker mee. Lesstof kan dan beter onthouden worden omdat het brein dit meteen oppakt als leuk, interessant en de informatie meteen koppelt aan al reeds eerdere opgeslagen informatie. Denk hierbij aan het gebruik van beelden, kleur, beweging.

 

  • Zoveel mogelijk multifunctioneel intrainen van leerstof, d.w.z. gebruik zoveel mogelijk functies/leeringangen, visueel (zien), auditief (horen), tactiel (voelen), motorisch (bewegen) en ritmisch(muziek, stampen, dreunen);

 

  • Maak gebruik van spiekboekjes. Op deze manier kan je visueel zichtbaar maken wat er onthouden moet worden en wordt het werkgeheugen ontlast, omdat het visueel geheugen mee helpt met het onthouden van de leerstof.

Lezen lukt niet…dus het zal wel dyslexie zijn

Om het leesproces op gang te brengen en vooruit te komen is extra lezen natuurlijk heel belangrijk. Echter  is er nog een hele wereld tussen leeskilometers maken en de diagnose dyslexie. Zeker bij kinderen t/m 9 jaar. Het is niet zo zwart-wit. In onze visie zit daar nog een hele wereld tussen.

In die van jou ook? Ben jij een ouder die ook gelooft dat er meer nodig is dan alleen het maken van leeskilometers bij je kind met leesproblemen?

Neem dan contact met één van ons op. Wij kijken graag met je mee.