“Kijk nou eens goed!”

Hoe vaak heb je dat wel eens tegen je kind gezegd?

Je gaat er van uit dat iedereen het zelfde ziet als dat jij doet, maar is dat terecht?

 

NEE

Kijken doe je met je ogen. Dat zijn de voelsprieten, naar de wereld om je heen. Zij pikken licht op en geven dit door aan de hersenen. De hersenen verwerken die informatie tot een beeld. Kortom; kijken doen we met de ogen, maar zien doen we met onze hersenen. Gaat er in die informatieverwerking iets mis, dan kunnen de hersenen van je kind de waargenomen prikkels anders verwerken dan dat jij dat doet.

 

Wat is er aan de hand?

De ogen werken niet helemaal goed samen of de oog-volg beweging  is nog niet voldoende ontwikkeld om de informatie goed op te kunnen nemen  en door te kunnen geven.

Bij een zwakke samenwerking van de ogen komt het beeld vertekend binnen. Het kan dan zomaar  zo zijn dat van één woord, maar drie letters worden gezien. Het woord wordt niet in één keer waargenomen.  Een zwakke oog-volg beweging heeft tot gevolg dat je kind moeite heeft om op de regel te blijven.  Je kan je voorstellen dat beide oogproblemen het leesproces behoorlijk kunnen belemmeren. Dit alles heeft overigens niets te maken met scherp kunnen zien. Je kind kan dus een prima gezichtsscherpte hebben, maar toch een oogprobleem hebben.

 

En dan ontwikkel je faalangst

Als een oogprobleem niet op tijd wordt gezien kan dit faalangst tot gevolg hebben. Je kind doet keihard zijn best en toch lukt het lezen hem niet. Dit levert stress op.

Zo belandt je kind in een vicieuze cirkel, want stress blokkeert. Nieuwe informatie wordt dan niet of nauwelijks opgenomen. Zo kan het gebeuren dat er onjuiste diagnoses worden gesteld en wordt de begeleiding van je kind niet juist of te laat opgestart.

 

Is het een lees- of oogprobleem?

Om uit te kunnen sluiten of het om een lees- of oogprobleem gaat vinden wij het heel belangrijk om bij de start van de leesbegeleiding o.a een visuele screening af te nemen.

Een visuele screening nemen wij af met behulp van een bioptor en indien nodig, sturen wij je dan door naar een functioneel optometrist. Een functioneel optometrist kijkt naar de gezondheid van de ogen, scherptezicht en de kwaliteit van de samenwerking van de ogen door het testen van verschillende visuele vaardigheden die nodig zijn voor het leren.

Ziet de functioneel optometrist een probleem bij de gezondheid van de ogen, dan stuurt hij je weer door naar de oogarts.

 

Klachten die samengaan met een zwakke samenwerking van de ogen:

  • Lezen niet leuk vinden
  • Spellend blijven lezen
  • Zwakke oog-handcoördinatie
  • Niet netjes op de lijn schrijven/slordig handschrift
  • Branderige of jeukende ogen
  • Lezen kost veel energie
  • Wrijven in de ogen
  • Hoofd niet recht houden tijdens lezen en schrijven
  • Concentratieproblemen
  • Moeite met begrijpend lezen

Dyslexie of een oogprobleem?

De verschijnselen van een zwakke samenwerking van de ogen lijken op de verschijnselen van dyslexie zoals; geen plezier hebben in lezen, spellend blijven lezen, letters omdraaien, gedrags- en concentratieproblemen.

Met dit verschil, dat een zwakke samenwerking van de ogen en oog-volgbeweging  te trainen is door middel van visuele training en dyslexie niet.  Om de oorzaak van de achterstand te achterhalen, zijn wij dan ook een voorstander van een breed onderzoek.

 

In een breed onderzoeken kijken we naar het volgende:

Hoe is de samenwerking tussen linker en rechterhersenhelft?

Hoe is de oogsamenwerking?

Hoe zijn de oog-volg bewegingen?

Hoe wordt de leerstof opgenomen ( visueel of auditief)?

Lees/spellingonderzoek

 

Zorg ervoor dat je kind de juiste hulp krijgt

Wil je weten of er sprake is van een oog- of leesprobleem bij je kind? Neem dan met één van ons CONTACT op. Wil je meer weten over hoe je je kind kan helpen om fijner en makkelijker te lezen? Kom dan naar de lezing op 14 oktober in Almere. Meer info vind je HIER