Het is maart 2015, als ik besluit om de directie van de school, waar ik al 17 jaar werkzaam ben, in te lichten over mijn voornemen om per augustus 2015 te stoppen als leerkracht. Dit is moeilijker dan ik had gedacht. Ik vecht tegen mijn tranen…..Doe niet zo mal joh, zeg ik tegen mijzelf, dit is wat je wil, je droom: “Het starten van een eigen praktijk voor leerondersteuning”.

De afgelopen jaren liep ik er steeds meer tegen aan dat het, in een klas met 30 leerlingen, niet lukte om alle kinderen dat te bieden wat zij nodig hadden. Dit frustreerde mij enorm. Ik zag steeds vaker kinderen waarbij het schoolwerk stress opleverde, die hun plezier, motivatie en zelfvertrouwen in leren verloren. 

Als kind ben ik altijd met plezier naar school gegaan en op rekenen na, ging het leren mij verder redelijk goed af. Dat rekenen moeizamer ging kwam omdat ik een rekenaanpak moest volgen die ik niet begreep. Dat maakte mij erg onzeker. Ik was ervan overtuigd dat de aanpak die ik op school moest leren de enige juiste was. Nu weet ik wel beter. Er is niet één juiste aanpak!!! Het is juist goed om te ontdekken welke aanpak het best bij jouw past.

Gelukkig was er maar één toets waar wij ons druk om konden maken als kind en dat was de Eind Cito in klas 6 (groep 8)

De andere jaren werden wij nog niet zo (merkbaar) langs de meetlat gelegd. Hoe anders gaat het allemaal bij mijn jongste zoon. Hij had op de basisschool ernstige leermoeilijkheden en door de toets cultuur werd hij vanaf de leeftijd van vier jaar, keer op keer erop gewezen dat hij “niet in het systeem van school paste”.

Van een vrolijke kleuter zag ik hem veranderen in een gedemotiveerd schoolkind. Ik ben door onwetendheid lang meegegaan in verschillende labels. Hij is zelfs aan de medicatie geweest, maar ook dit had niet het gewenste effect. Voor mij het zoveelste teken dat er iets anders moest zijn.

Anders kijken naar leer- en gedragsproblemen

In mijn zoektocht kwam ik in aanraking met verschillende krachtige methodieken. Wat een herkenning! Alles viel samen, dit is wat ik wilde doen, dit is hoe ik kinderen met leermoeilijkheden verder wilde helpen. De afgelopen jaren heb ik geïnvesteerd in diverse opleidingen en trainingen om mijn missie te verwezenlijken.

Ik geloof niet in een aanpak alleen gericht op cognitie om zo betere resultaten te behalen. Daarmee los je het probleem niet op. Je bent dan vooral bezig met symptoombestrijding ipv de oorzaak aan te aanpakken.

Ik geloof wel in een aanpak op het niveau van bewegen, sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitie. Het weer lekker in je vel zitten, fysieke- mentale en sociaal-emotionele balans, spel en beweging versterken de basis en (cognitieve) ontwikkeling van je kind. Ik geloof namelijk dat vanuit zelfvertrouwen, het emotioneel vrij zijn, nieuwsgierig zijn, kinderen tot ontwikkeling komen. Deze beweging gaat van binnen naar buiten.

Ik wil ouders en professionals bewust maken van het feit dat deze kijk op leer-en/of gedragsproblemen bestaat en kan helpen…….Net als bij het rekenen…….niet 1 aanpak is de beste!!! Het gaat om wat bij jouw kind past.

Ik ben blij dat het mij nu wel lukt om iedere dag kinderen de hulp te bieden die zij nodig hebben, zodat zij daarna vol zelfvertrouwen, plezier en energie weer zelf verder hun weg kunnen vervolgen. Het moment dat je ziet dat jouw kind sprongen maakt, weer lekker in zijn/haar vel zit en dat het ‘kwartje’ valt is voor mij goud waard.

Ik ben Jiska Bijvoet-van IJzendoorn, ik ben getrouwd met Chris en moeder van twee tienerzonen. Wij wonen samen met onze twee katten Jip en Jan en onze hond Max in Almere. Men omschrijft mij als een rustig, zorgzaam persoon. Iemand waar je op kunt vertrouwen en een dosis doorzettingsvermogen heeft. Ik ben leergierig en blijf graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op mijn vakgebied.

Herken je dit verhaal? Spreekt het je aan? Neem dan contact met mij op!