Je ziet het gebeuren. Bij het klassikaal lezen duikt hij weg. In de hoop dat de leerkracht hem geen beurt geeft om een stukje te lezen. Je ziet hem verkrampen. Opgelucht haalt hij adem als de beurt aan een ander wordt gegeven. Het lezen kost hem zoveel energie, dat hij snel afgeleid raakt en zich daardoor moeilijk kan concentreren op de taak.

Op school zie ik het veel. Kinderen die niet meekomen met lezen, die het leren lezen lastig vinden, dyslexie krijgen opgeplakt en waarbij het leesplezier naar de tenen verdwijnt.

De oplossing lijkt om deze kinderen extra leeskilometers te laten maken, veel woordrijtjes mee te geven voor thuis om te oefenen. Het geven van extra instructie met lezen, het geven van leesbegeleiding buiten de klas of zij gaan naar bijles.

Stop met woordrijtjes oefenen

Ik vind dat jammer. Even vooropgesteld om te leren lezen heb je ook oefening, herhaling en leesmotivatie nodig. Vooral dat laatste is mega belangrijk om je kind aan het lezen te krijgen. Die leesmotivatie krijg je niet door woordjes lezen. Woordjeslezen is eigenlijk alleen nuttig in het eerste half jaar van groep 3. Woordlezen heeft namelijk geen invloed op de snelheid van de algemene woordherkenning. Daarnaast is het woordlezen oersaai. Ga liever tekstlezen.

Waar lees je mee?

Er is echter nog iets wat ik graag onder de aandacht wil brengen, waar je bijna niemand over hoort praten ( wat best gek is) : “Waar lees je mee?” Ja juist met je OGEN.

Van al die lettertjes, woorden en tenslotte zinnen kunnen maken …lukt alleen als je ogen fijn meebewegen. De spiertjes van de ogen, zijn de kleinste spiertjes in ons lichaam. Deze spiertjes zijn nodig om de ogen soepel heen en weer te laten bewegen van links naar rechts en van boven naar beneden. Lukt dit niet dan kan het zo maar zijn dat de letters en woorden wiebelen of dat je niet meer weet waar je gebleven bent met lezen, een zin dubbel leest of over de woordjes heen springt. Daarnaast heeft het niet goed kunnen volgen van woorden invloed op het automatiseren, leessnelheid en tekstbegrip.

En dan wordt het alleen maar vervelender!

Je kan je voorstellen dat als het beeld wat onrustig is, je het ook niet fijn vindt om te lezen. Zo beland je in een vicieuze cirkel. Je moet lezen en oefenen en kilometers maken, maar het kost je heel veel energie en inspanning. Dit heeft weer tot gevolg dat je, je maar kort kan concentreren op het lezen.

Stress ligt op de loer. Stress gaat ook op de ogen zitten met als gevolg dat het nog lastiger wordt om iets te lezen, informatie op te nemen en te onthouden.

Je leest het al wel…ik ben geen voorstander van alleen maar oefenen, oefenen, oefenen met lezen. Betekent dat dan, dat je helemaal niet moet oefenen…Nee natuurlijk niet, maar met alleen maar lezen los je het probleem niet op.

En dan lukt het wel!

De sleutel tot leessucces is plezier blijven houden in het lezen. Dat plezier lukt niet als het lezen niet fijn gaat. Het eerste wat we dan te doen hebben is kijken wat de ogen doen. Kunnen de ogen een voorwerp volgen of floepen de ogen weg. Gebeurt, dat laatste dan is er werk aan de winkel.

Net als dat je rennen voor een marathon opbouwt, zo doe je dat ook met de ogen. Stap voor stap train je de spieren, totdat ze steeds beter een voorwerp kunnen volgen.

Niet alleen de oogspieren bepalen of de ogen lekker kunnen lezen. Ook het evenwicht is hierbij belangrijk.

Hoe dan?

Nou stel je voor dat je moeite hebt met het evenwicht bewaren, dan kan het zijn dat je- zonder dat het voor het oog zichtbaar is- de hele dag moet compenseren om je beeld ‘recht’ en stil te krijgen. Daar worden de ogen dus ook heel wiebelig en moe van. Dat kost ontzettend veel energie.

3 tips die helpen om fijner te gaan lezen

Ga met je vinger langzaam heen en weer voor je kind. Laat je kind met twee ogen de vinger volgen. Doe dit daarna met allebei de ogen apart. Wat zie je? Kunnen de ogen je vinger volgen of maken de ogen kleine sprongetjes of wordt je kind misschien wel moe van deze oefening.

  • Als je ziet dat je kind het lastig vindt om de vinger te blijven volgen, dan is het juist verstandig dat hij bij het lezen bij wijst. Je ogen blijven beter gefocust op de tekst, je leest daardoor beter. Bijwijzen kan met je vinger, maar ook met een pen, potlood of stokje. Je kan hiermee ook je snelheid wat proberen op te voeren.
  • Van punt naar punt. Een goede oefening voor de oogbeweging is het volgen van lijnen. Je kent ze wel, die tekeningen die je vaak tegenkomt in vakantie boekjes. Door punten of cijfers met elkaar te verbinden ontstaat er een tekening. Leuke voorbeelden hiervan kan je vinden op pinterest. 
  • Voor tips over het evenwicht….. Download dan hier onze beweegkalender

Is lezen nog geen feestje?

Een goede controle over de ogen en de oogspieren is dus belangrijk in het (leren) lezen proces. De ontwikkeling van het lijf speelt een belangrijke rol bij het leren. Het evenwicht en de ogen zijn hier een klein, maar belangrijk onderdeel van. Wil je hier meer over weten neem dan met één van ons contact op.