“Ik kan het niet, ik haat lezen, lezen is stom!” Boos en verdrietig gooit je kind zijn leesboek op de grond. Je zucht, pakt het boekje op en begint zelf met voorlezen. Naast je een snikkend hoopje ellende.

Op school weten ze ook niet zo goed wat ze met je kind aan moeten. Het ene moment lijkt hij alles te begrijpen, maar als de taak uitgevoerd moet worden, lijkt hij alles te zijn vergeten.

In de klas maakt je kind zich zo onzichtbaar mogelijk, in de hoop dat de juf hem overslaat zodat hij niet de beurt krijgt om een stukje voor te lezen of om een som uit te rekenen.

Het leren kost hem zoveel energie, dat hij snel afgeleid raakt en zich dan moeilijk kan concentreren op de taak.

Het advies van school: oefenen, oefenen, oefenen met als gevolg hartverscheurende uitbarstingen van je kind, als zijn emmertje overloopt.

De tijd verstrijkt en ondertussen merk je :

√    dat de leerachterstand op school alleen maar groter wordt

√    dat je kind niet lekker in zijn /haar vel zit

√    dat er meer in jouw kind zit, dan dat er nu uitkomt

    dat je kind weinig zelfvertrouwen heeft

    dat jouw kind negatief over zichzelf denkt

    dat de stress zich steeds meer opbouwt bij je kind

Waar je eerst nog de hoop had dat door extra oefenen, de achterstand ingelopen zou worden, zit je nu steeds meer met de handen in het haar.

   Je surft je suf op sites op zoek naar hoe je je kind verder kunt helpen.

   Je piekert dag en nacht en hebt grote zorgen over de toekomst van je kind.

√   Je maakt jezelf gek door alle labels die je op het internet tegenkomt, “Goh zou hij…..”

   Je wordt er zelf heel onrustig en onzeker van.

Als je een beetje op mij lijkt in de zoektocht naar hulp voor je kind, wil je maar één ding: een luisterend oor, iemand die kijkt naar wat je kind wel kan, iemand die je kind weer in zich zelf laat geloven, iemand die uitzoekt op welke manier jouw kind leert, welke belemmeringen aangepakt moeten worden zodat het leren op school weer de ruimte krijgt.

Dit is waar ik in geloof en hoe ik werk

Ik geloof dat een kind zich ontwikkelt van binnen naar buiten. Je kind moet zich eerst veilig voelen om vanuit die veiligheid verder te kunnen ontwikkelen. Een leerprobleem is dan ook niet alleen moeite hebben met lezen, spelling, schrijven of rekenen, want als je kind niet lekker in zijn vel zit (letterlijk en figuurlijk), dan stokt alles. Dat betekent dat ik altijd werk aan het zelfvertrouwen, kijk hoe het lijf zich heeft ontwikkelt, of de ogen doen wat ze moeten doen en waar er bijgespijkerd moet worden op leergebied, zodat je zeker weet dat je niet je energie in één ding stopt, terwijl het probleem ergens anders ligt. 

Dat betekent dat we altijd eerst een vrijblijvend en gratis adviesgesprek inplannen, zodat jullie mij kunnen vertellen wat er speelt en ik een inschatting kan maken wat voor jullie het beste begeleidingstraject is. Natuurlijk is het fijn om te zien of er een klik is en ik de persoon ben, die jouw kind op weg kan helpen.

Jiska heeft onze dochter werkelijk fantastisch geholpen. Het was fijn dat we erachter kwamen dat de stand van haar ogen, haar gevoel van ‘waar ben ik in de ruimte’ en haar evenwicht de sleutel waren tot beter functioneren en schoolresultaten die haar intelligentie weerspiegelen. Jiska heeft veel gevoel voor kinderen, werkt gestructureerd en met passie. Altijd vrolijk, onze dochter had altijd zin om naar Jiska te gaan. Na een half jaar is ze echt veranderd. Haar zelfvertrouwen is toegenomen en ze is nog vrolijker! Dankjewel Jiska. Ik weet zeker dat je voor veel kinderen het verschil maakt.

Vader Elise (10)

Ik werk samen met

gallery/Logo

Priscilla en Debora  zijn Blijwijs gestart om kinderen, ouders en professionals te begeleiden  met hun hulpvraag rondom hoogbegaafdheid. Kinderen die hoogbegaafd zijn, hebben soms ondersteuning nodig om gelukkig te zijn met hun talenten.  Hun motto is dan ook: Ieder kind, blij met zijn eigen wijsheid! Kinderen met meer- of hoogbegaafdheid denken intenser en leren anders. Door samen te kijken naar de mogelijke oplossingen voor de ontwikkelvraag, vaardigheden te versterken, talenten in te zetten en te werken met kleine tussendoelen zal het kind successen ervaren en groeien naar het einddoel. De begeleiding kan individueel of in groepsverband plaatsvinden. Ouders en school worden betrokken bij de begeleiding van het kind.