Over Jiska

Het is maart 2015, als ik besluit om de directie van de school, waar ik al 17 jaar werkzaam ben, in te lichten over mijn voornemen om per augustus 2015 te stoppen als leerkracht. Dit is moeilijker dan ik had gedacht. Ik vecht tegen mijn tranen…..Doe niet zo mal joh, zeg ik tegen mijzelf, dit is wat je wil, je droom: “Het starten van een eigen praktijk om kinderen te helpen, waarbij het leren niet als vanzelf gaat, zodat ze weer lekker in hun vel zitten en ze met  zelfvertouwen makkelijker en fijner kunnen leren ”. 

De afgelopen jaren liep ik er steeds meer tegen aan dat het, in een klas met 30 leerlingen, niet lukte om alle kinderen dat te bieden wat zij nodig hadden. Dit frustreerde mij enorm. Ik zag steeds vaker kinderen waarbij het schoolwerk stress opleverde, die hun plezier, motivatie en zelfvertrouwen in leren verloren.

Vooral het kwijtraken van het zelfvertrouwen en het plezier raakte mij enorm. Als kind heb ik zelf ervaren welke invloed weinig zelfvertrouwen heeft op het leren. In mijn geval had dat vooral grote gevolgen op het gebied van rekenen. Dat rekenen moeizamer ging kwam omdat ik een rekenaanpak moest volgen die ik niet begreep. Dat maakte mij erg onzeker. Ik was ervan overtuigd dat de aanpak die ik op school moest leren de enige juiste was. Wilde iemand mij het op een andere manier uitleggen, dan schoot ik volledig in de stress. DAT WAS NIET GOED!! Nu weet ik wel beter. Er is niet één juiste aanpak!!! Het is juist goed om te ontdekken welke aanpak het best bij jouw past.

Gelukkig was er maar één toets waar ik mij als kind druk om heb hoeven maken en dat was de Eind Cito in klas 6 (groep 8)

Ik vond het verschrikkelijk. Die ene toets heb ik door de stress volledig verknald. De tranen stroomde over mijn wangen omdat ik een rekensom niet begreep, met als gevolg dat ik helemaal niets meer wist. Mijn toenmalige leerkracht hielp ook niet echt. Hij liet duidelijk merken dat hij mijn reactie maar stom vond. 

Ook mijn jongste zoon raakte in de loop van de jaren zijn zelfvertrouwen en plezier kwijt in het leren. Hij had op de basisschool ernstige leermoeilijkheden en door de toets cultuur werd hij vanaf de leeftijd van vier jaar, keer op keer erop gewezen dat hij “niet in het systeem van school paste”.

Van een vrolijke kleuter zag ik hem veranderen in een gedemotiveerd schoolkind. Ik ben door onwetendheid lang meegegaan in verschillende labels. Hij is zelfs aan de medicatie geweest, maar ook dit had niet het gewenste effect. Voor mij het zoveelste teken dat er iets anders moest zijn.

Anders kijken naar leer-en gedragsproblemen

In mijn zoektocht kwam ik in aanraking met verschillende krachtige methodieken.  Wat een herkenning! alles viel samen, dit is wat ik wilde doen, dit  is hoe ik kinderen met leermoeilijkheden verder wilde helpen. De afgelopen jaren heb ik geïnvesteerd in diverse opleidingen en trainingen om mijn missie te verwezenlijken.

Ik geloof NIET in een aanpak ALLEEN gericht op cognitie (zoals rekenen, (begrijpend)lezen, schrijven en spelling) om zo betere resultaten te halen. Daarmee los je het probleem niet op. Juist door ook te kijken naar de niet altijd zichtbare onderliggende vaardigheden, die je kind nodig heeft om tot leren te komen  werk je aan een stevig fundament.

Dat betekent dat mijn aanpak zich richt op: het weer lekker in je vel zitten, fysieke- mentale en sociaal-emotionele balans, spel en beweging, versterken van de basis- en (cognitieve) ontwikkeling van je kind. Ik geloof namelijk dat vanuit zelfvertrouwen, het emotioneel vrij zijn, nieuwsgierig zijn, kinderen tot ontwikkeling komen. Deze beweging gaat van binnen naar buiten.

Ik wil ouders en professionals bewust maken van het feit dat deze kijk op leer-en/of gedragsproblemen bestaat en kan helpen…….Net als bij het rekenen…….niet 1 aanpak is de beste!!! Het gaat om wat bij jouw kind past.

Ik ben blij dat het mij nu wel lukt om iedere dag kinderen de hulp te bieden die zij nodig hebben, zodat zij daarna vol zelfvertrouwen, plezier en energie weer zelf verder hun weg kunnen vervolgen. Het moment dat je ziet dat jouw kind sprongen maakt, weer lekker in zijn/haar vel zit en dat het ‘kwartje’ valt is voor mij GOUD waard

Ik ben Jiska Bijvoet-van IJzendoorn, ik ben getrouwd met Chris en moeder van inmiddels twee volwassen zonen. Wij wonen samen met onze twee katten Jip en Jan en onze hond Max in Almere. Men omschrijft mij als een rustig, zorgzaam persoon. Iemand waar je op kunt vertrouwen en een dosis doorzettingsvermogen heeft. Ik ben leergierig en blijf graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op mijn vakgebied.

Herken je dit verhaal? Wil jij graag dat ik jouw kind verder help, maar vind je het fijn om eerst kennis te maken? Of wil je graag weten welk begeleidingstraject het meest geschikt is voor jouw kind ? Plan dan nu direct vrijblijvend een gratis kennismakingsgesprek, op een moment dat jouw het beste uitkomt.