Pff jeetje mam, je weet nu toch wel hoe je daar moet komen? Lachend kijkt zoonlief mij aan. We zitten in de auto en ik ben de navigatie aan het in stellen. Enigszins zuchtend en schouderophalend laat ik het gelaten over mij heen komen. Wat ben ik jaloers op het ruimtelijk inzicht en fotografisch geheugen van mijn beelddenkende zoon. Hij hoeft maar 1 keer ergens te zijn geweest en hij vergeet het nooit meer. Net een wandelende plattegrond, die zoon van mij. Reuze handig als het navigatiesysteem mij in de steek laat.
Beelddenker
Eigenlijk weet ik nog niet zo lang dat hij voornamelijk in  beelden denkt. Gedurende mijn opleiding tot beelddenkspecialist vielen de puzzelstukjes in elkaar. Wat een herkenning!!
Mijn zoon uiterst sterk in visueel-ruimtelijke opdrachten, wiskundige en natuurkundige taken. Een echt Beta kind. Gaat met prachtige cijfers naar 5 Havo. Vanaf het vierde jaar lijkt het alsof het hem steeds makkelijker afgaat. Dat kan ook wel kloppen als je je beseft dat het onderwijs dan meer gericht is op het verwerven van inzicht en er minder uit het hoofd geleerd hoeft worden. Geweldig fijn voor een beelddenker! Ook hebben ze dan een profiel gekozen wat bij hun past. De sterke kanten worden nu vooral benut.
Dit is wel eens anders geweest.
Op de basisschool ging het allemaal niet zo makkelijk. Vanaf het moment dat hij in groep 3 zat begonnen de problemen. Lezen ging heel moeizaam, Bij spelling maakte hij vooral veel oriëntatiefouten b.v post werd pots, kaart werd kaat ( nu weet ik dat beelddenkers vooral deze fouten maken). Rekenen lukte hem nog wel begin groep 3, maar eind groep 3 holde dit achteruit. Typisch een kind “het zit er wel in maar het komt er niet uit”.

In groep 4 hebben we hem uiteindelijk maar laten testen op dyslexie en kreeg hij na ruim een half jaar intensief extra begeleiding op het gebied van spelling en lezen het etiket: Dyslexie. De vooruitgang was minimaal.
Uit het dyslexieonderzoek kwam naar voren dat hij een verbaal- performale kloof had. Performaal ( visueel-ruimtelijk denken) bleek bovengemiddeld te zijn. Dit is een vrij ongrijpbare kloof. Het betekent dat hij op een hoger niveau denkt dan dat hij zich verbaal kan uiten. Er wordt wel eens gezegd dat deze kloof vaker voorkomt bij beelddenkers, maar dat is niet wetenschappelijk bewezen. Om vast te stellen of hij vooral in beelden denkt is het wereldspelafgenomen. Ondanks zijn sterke performale kwaliteiten kwam het rekenen niet lekker van de grond. Hoe frustrerend was dat!! Automatiseren, redactiesommen, klokkijken. Het waren grote struikelblokken voor hem. De CITO toetsen werkte ook niet echt mee want meer dan de helft van de vragen bestond ook nog eens uit redactiesommen (lees verhaaltjessommen).

Waarom zijn juist die redactiesommen dan zo lastig?
Een beelddenker hoort iets en denkt….”O, ik weet het antwoord”. Ze reageren te snel bij het eerste beste woord dat zij horen of lezen. Zij gaan associëren met iets wat zij zelf hebben meegemaakt en zien dan als het ware de oplossing in hun hoofd. Deze oplossing is echter alleen gebaseerd op dat eerste woord. Daarnaast kan een redactiesom volkomen uit zijn verband gelezen worden doordat zij nietszeggende woorden overslaan. Dit zijn vooral woorden waar zij geen betekenis aan kunnen hangen ( de, het, een, zoals, daarvoor, daarna etc). Een redactiesom is ook nog eens opgedeeld in op elkaar volgende opdrachten in volgorde en tijd en een beelddenker heeft juist moeite met volgorde, tijd en procedures waardoor hij de som volledig uit zijn verband kan waarnemen.

Hoe kan je beelddenkers dan helpen bij het leren rekenen:
  • Ondersteun met getalbeelden voor een beter getalbegrip. Het getal 4 kan je bv ondersteunen met 4 vingers of vier dropjes.
  • Gebruik zoveel mogelijk leeringangen; oren, ogen, voelen en bewegen.
  • Maak de rekenstof bijzonder. Wat wij bij de rekenbootcamp doen zijn tafels koppelen aan beelden, kleur en beweging.
  • Markeer in een redactiesom de tekst met verschillende kleuren. Bv Wat weten we maak je geel en Wat willen ze weten maak je roze. Zo zorg je ervoor dat de som overzichtelijk wordt.
  • Herhalen, herhalen, herhalen.
  • Beide hersenhelften activeren door beweging.
  • Jamara rekenen voor het automatiseren van + en – sommen.
Ik hoop dat bovenstaande tips jouw en je kind op weg helpen. Wil je nog meer informatie over hoe wij jouw kind kunnen helpen met b.v rekenen neem dan contact met ons op.

Mocht je nou ervaren dat je kind onzeker raakt en steeds meer gefrustreerd omdat het rekenen niet lukt, dan is het zinvol om onderzoek te doen naar het fundament, (oogsamenwerking, lichamelijke ontwikkeling en leerstijl) van je kind. Ook dat is mogelijk bij ons.

Wist je dat Oog4kids Almere ook op Facebook zit? Like deze pagina en blijf op de hoogte van tips, nieuwtjes en inspiratie!