Leren door bewegen

Beweging is de eerste taal van je kind en het is door middel van beweging dat het de wereld gaat verkennen en zijn/haar lichaam leert controleren. Erik Scherder, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit van Groningen, zegt: “Bewegen is niet alleen goed voor conditie, maar ook voor cognitie!”

Bewegend leren

Ik bied  zoveel mogelijk leerondersteuning door middel van bewegend leren omdat, naast dat het gewoon leuk is en het goed is voor de conditie, bewegen  ervoor zorgt dat het geheugen wordt geactiveerd en de hersenen zo de leerstof sneller opneemt. Ik maak gebruik van beeld, kleur, beweging en spel. Alle zintuigen worden betrokken en beide hersenhelften worden geactiveerd.

Voor wie

De Rekenbootcamp wordt in een klein groepje gegeven (2-4 kinderen) of individueel en is voor kinderen uit de groepen 3 t/m 8. Onderdelen die tijdens een groeps Rekenbootcamp aan bod kunnen komen zijn; automatiseren t/m 20 en het automatiseren van de tafels. Waarom? Automatiseren is de basis voor een goede rekenontwikkeling. Niet komen tot automatisering is de basis voor ernstige rekenproblemen.

Bij de individuele begeleiding ga ik in op de persoonlijke hulpvragen op rekengebied. Ik hou dan rekening met de leerstijl van het kind en zal gebruik maken van de rekenbootcamp materialen.

Activiteiten van een spellingbootcamp worden geïntegreerd in de begeleiding van lezen/spelling en dyslexie en is daarom altijd individueel.  Deze begeleiding is gericht op het leren van letters, klanken, het schrijven van klankzuivere woorden en de spellingscategorieën die in het basisonderwijs aanbod komen. Zwakke spellingvaardigheden hebben invloed op het herkennen van woorden en dus het lezen met als gevolg dat er minder gelezen wordt en er een verarming ontstaat op het gebied van woordenschat.

Kinderen vinden de bootcamps geweldig. Zij omschrijven het als een feestje, maar dan met rekenen of spelling. Zij zouden zo altijd wel willen werken. Het plezier in leren komt terug en het zelfvertrouwen groeit.

Wil je meer weten over het automatiseren t/m 20?

Wil je meer weten over de Tafelbootcamp?

Kayleigh vond de rekenbootcamp heel erg leuk. Ze vond vooral het bewegen erbij erg fijn. Ze was blij dat ze niet stil hoefde te zitten of  alleen uit een boekje moest werken.

Carmen van Jaaren-Jansen

Wauw! dat rekenen zo leuk kan zijn. Jacquelien heeft 2 en 3 januari (2017) de rekenbootcamp bij jullie gevolgd. Ze was super enthousiast en wil het elke week wel doen. Tof toch…. Jiska en Cecilia goed gedaan. Knap dat jullie met veel spel en plezier kinderen kunnen helpen met extra training voor rekenen. Jacquelien heeft twee hele leuke ochtenden gehad die voor haar ook zeer leerzaam waren.

Ron en Yvonne

Vince heeft het heel leuk gehad. Hij vond de spelletjes erg leuk.We gingen gister gelijk door naar een restaurant.Toen we thuis kwamen rond 19.15 begon hij gelijk ijverig te werken in zijn boekje!

Danielle