Beweging is de eerste taal van een kind en het is door middel van beweging dat het de wereld gaat verkennen en zijn/haar lichaam leert controleren. Erik Scherder, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit van Groningen, zegt: “Bewegen is niet alleen goed voor conditie, maar ook voor cognitie!”

Onderzoek heeft aangetoond dat leren makkelijker en plezieriger wordt wanneer  leerlingen niet stil zitten maar bewegen tijdens het leren.

Voordelen van fysiek bezig zijn:

  • Hogere concentratie
  • Meer zelfvertrouwen en motivatie
  • Meer inzet en betere leerprestatie

Daarnaast heeft Bewegend leren een positief effect op:

  • De leer-leefomgeving
  • Welbevinden
  • Conditie
  • Cognitieve vaardigheden

Workshop op school

Op veel scholen worden de voordelen van bewegend leren gezien en erkent, maar zit het hem vaak in organisatie,  tijd, materiaal, ruimte en uitvoering van de ideeën. Met de workshop Bewegend leren willen wij jullie als school graag op weg helpen en laten zien:

  • Wat de achtergronden zijn van bewegend leren
  • Wat het verschil is tussen bewegen voor het leren, om te leren en bij het leren
  • Dat Bewegend leren geen verzwaring hoeft te zijn in het overvolle werkschema van de leerkracht
  • Dat je Bewegend leren kan inzetten naast elke methode en kan aanpassen aan de leerdoelen van dat moment
  • Bewegend leren kan gewoon plaatsvinden in het klaslokaal, zonder altijd een speellokaal of schoolplein tot je beschikking te hebben

In deze workshop wordt het je duidelijk waarom de ontwikkeling vanaf de basis zo belangrijk is en ontdek je hoe je hier spelend en bewegend handen en voeten aan kunt geven zodat je er in je groep meteen mee aan de slag kunt. Deze workshop is geschikt voor iedereen die met jonge kinderen (4-8 jaar) werkt.

De workshops geven wij doorgaans op de dinsdag of vrijdag (de woensdagmiddag in overleg). Voor overige vragen, tarieven en mogelijkheden kunt u contact met ons opnemen. Terug

De training was erg leuk. Het heeft mij meer inzicht gegeven over het belang van bewegend leren. We hebben veel bruikbare tips gekregen om meteen toe te kunnen passen.

Leerkracht groep 1/2

De workshop was heel duidelijk en professioneel. een goede afwisseling tussen theorie en beweging tussendoor. Jullie vullen elkaar goed aan. Erg leuk om meer verdieping/inzicht te krijgen in bewegend leren.

Leerkracht groep 1/2

De workshop was erg interessant. Ik heb veel nieuwe kennis en ideeën opgedaan. Ik vind het echt een verrijking voor elke onder-middenbouw leerkracht. Ik heb veel meer inzicht gekregen over wat de invloed van bewegend leren (of het gebrek hieraan) op de ontwikkeling van kinderen kan betekenen. De workshop werd op een fijn tempo gegeven. Erg leuk, leerzaam en veel praktische tips.

Leerkracht groep 3

De workshop heeft een goede opbouw. Leuke afwisseling tussen theorie en praktijk. De spelletjes tussendoor zijn leuk. Ik vond het erg fijn dat jullie zoveel materialen hadden meegenomen. Dit werkt inspirerend. Wat ontzettend attent om iedereen een goodiebag te geven. De inhoud hiervan is leuk en heel erg inspirerend om te laten zien wat je er allemaal mee kan doen. Echt een hele professionele, doordachte workshop. Dank jullie wel!!

Leerkracht groep 1/2

Fijne en concrete voorbeelden. Vooral veel praktische mogelijkheden om in te zetten in de klas en hoe deze te combineren met de reguliere leerstof. De workshop wordt prettig en rustig gegeven. Fijn dat er ook tijd voor een gesprek is tussendoor.

Leerkracht groep 1/2

De Peetersschool, Amsterdam

De workshop heeft mij veel voorbeelden gegeven om in de praktijk te gebruiken. De workshop heeft mij meer inzicht gegeven in begripsvorming, taal en beweging. De workshop wordt prettig gegeven.

Leerkracht 1/2

De Peetersschool , Amsterdam

De workshop heeft mij meer verdieping en ideeén gegegevn voor spelactiviteiten. De workshop wordt rustig en schematisch gegeven. Ik vond het fijn dat er vragen aan ons werden gesteld en dat we tussendoor ook bewegingsspelletjes deden.

Leerkracht groep 1/2

De Peetersschool, Amsterdam

De workshop heeft aan mijn verwachtingen voldaan. Het heeft mij inzicht gegeven dat als de lichamelijke ontwikkeling niet voldoende ontwikkeld is, veel kennis weer naar buiten lekt. Dat geeft mij extra motivatie voor de kleuterleerkracht om daar aan te werken. Jiska en Cecilia geven lekker veel praktische tips. Ze hebben veel materiaal mee, geven veel voorbeelden. Het is heel motiverend.

Leerkracht 1/2

De Peetersschool, Amsterdam